-
Trucks
- Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺
- Nieuwe Generatie DAF XD
- Nieuwe Generatie DAF XBC, XDC en XFC
- Nieuwe Generatie DAF XB
- Nieuwe Generatie DAF XB Electric
- Nieuwe Generatie DAF XD Electric
- Nieuwe Generatie DAF XF Electric
- Alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen
- Gebruikte DAF trucks
- Ready-to-Go DAF trucks
- Diensten
- Dealernetwerk
Power-to-Liquid
Tot 100% minder CO₂-uitstoot
Als we kijken naar de toekomst, liggen er brandstoffen in het verschiet die 100% CO2 -neutraal zijn van productie tot verbranding en die perfect geschikt zijn voor de interne verbrandingsmotor. Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde hernieuwbare ‘Power-to-Liquid fuels’ of zogeheten e-brandstoffen, waarbij waterstof wordt gegenereerd via elektrolyse, met behulp van groene elektriciteit die wordt opgewekt uit wind- en zonne-energie.
Het opvangen van CO2
Deze waterstof wordt gecombineerd met gerecyclede CO2 om een synthetische brandstof te produceren. Filters die worden ontwikkeld voor het opvangen en opslaan van CO2 staan centraal in het principe van 'Power-to-Liquid'-brandstoffen. Het opvangen van CO2 Door de CO2 die vrijkomt bij de verbranding, op te vangen en te combineren met waterstof, wordt de cirkel gesloten. Sterker nog, CO2 die de uitlaat verlaat, wordt gebruikt om nieuwe brandstof te creëren.
CO2-neutraal
De toekomstige ‘Power-to-Liquid’-brandstoffen kunnen via het bestaande netwerk van pompstations worden gedistribueerd en zouden nu al in een moderne dieselmotor kunnen worden gebruikt. Het gebruik van deze brandstoffen is volledig CO2 -neutraal, op voorwaarde dat de waterstof wordt geproduceerd met bijvoorbeeld zonne-, water- of windenergie. ‘Power-to-Liquid’-brandstoffen worden momenteel op kleine schaal en tegen hoge prijzen geproduceerd. De verwachting is dat deze tussen 2025 en 2030 breder beschikbaar komen.
To create e-fuels, hydrogen is generated via electrolysis, using green electricity captured from wind and solar energy. This hydrogen is combined with recycled CO2 to produce a synthetic fuel.