DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
DAF XF H2 Innovation Truck

Waterstof

Een interessante optie voor de toekomst

 

DAF's filosofie is dat we een complete reeks technologieën moeten ontwikkelen op weg naar transport en mobiliteit zonder CO2. Naast de ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen, hybride elektrische voertuigen en oplossingen voor alternatieve brandstoffen, kijkt DAF ook naar waterstof als een van de opties op de weg naar een schoner en duurzamer wegtransport. 

 
 

Initiële tests met brandstofcel technologie

Om in de toekomst een doorbraak van waterstoftechnologie te kunnen realiseren, moeten we nu al stappen zetten. En dat is precies wat we doen op dit moment. DAF’s moedermaatschappij PACCAR doet – samen met Toyota en Shell – al ervaring op met brandstofcel technologie. In de haven van Los Angeles worden de eerste waterstof-trucks al getest. 

 
 

 

‘Truck Innovation Award 2022’

Met de introductie van de nieuwe generatie trucks heeft DAF een zeer energiezuinig platform dat klaar is voor nieuwe generaties alternatieve aandrijflijnen en energiedragers. Een mooi voorbeeld daarvan is de DAF XF H2 Innovation Truck met waterstof verbrandingsmotor die werd bekroond met de ‘Truck Innovation Award 2022’.

De Truck Innovation Award is een initiatief van de International Truck of the Year (IToY) jury en erkent nieuwe, kansrijke technologische ontwikkelingen die een cruciale rol kunnen spelen in een duurzame toekomst voor de bedrijfswagensector.

 
 

Aandrijving van trucks met waterstof

Waterstof is zeer zeker een optie op de lange termijn voor de aandrijving van trucks. Er zijn twee verschillende opties. In beide gevallen is bij gebruik van groene waterstof een CO2-reductie van 100% mogelijk.

  • een brandstofcel gebruikt waterstof om elektriciteit op te wekken om de elektromotor aan te drijven
  • of waterstof dient direct als brandstof voor de verbrandingsmotor.

 

 
 

Gerelateerde informatie